Gasser opp vervingen

Verveåret 2015 - vervegeneralOmdømmebygging kan være en viktig bidragsyter til å verve nye medlemmer. Fornøyde medlemmer vil kanskje spre dette til sine uorganiserte kolleger. 

Tekst og foto: JAN-ERIK ØSTLIE

Verveåret til NNN går på ingen måte upåaktet hen på forbundskontoret heller, om noen trodde det. Her er det satt ned en referansegruppe bestående av Unni Garcia og Carmen Hølen, med Christine Lien som en ressursperson i tillegg. Men i kulissene – og kanskje mer enn det også – svever Jarle Wilhelmsen, andre nestleder og årets vervegeneral.

– Vi må ha folk på forbundskontoret som også skjønner hva dette dreier seg om, sier Wilhelmsen og tenker blant annet på utsendelse av vervemateriell, som Christine Lien tar seg av, og en del mer.

Kvalitet på arbeidet

– Jeg gjør jo dette fordi jeg ønsker å bidra til at forbundet beholder sine medlemmer og dessuten klarer å rekruttere noen nye. Nyrekruttering er særlig nødvendig nå når det foreslås endringer i arbeidsmiljøloven og det blir enda viktigere å være fagorganisert. Men selve vervingen må foregå ute på bedriftene. Så får vi sørge for at NNN beholder flest mulig av dem vi allerede har, sier Garcia som for øvrig også er leder av HK-klubben på forbundskontoret.

Lien er ofte den første stemmen medlemmene møter når de ringer til NNN sentralt.

– Jeg prøver å svare på de fleste spørsmål. Gjelder det forsikring, så kan jeg som regel hjelpe, mens andre spørsmål må jeg raskt sette over til noen som kan dette bedre enn meg. Vi prøver alltid å lytte til de som ringer og ta alle henvendelser, store som små, på alvor. Mange trenger bare noen som er villige til å høre på hva de har å si, forteller hun.

– En god kvalitet på de ulike arbeidsoppgavene på forbundskontoret er viktig for at vi skal yte en god medlemspleie. Dette er jo strengt tatt ikke verving, men likevel noe vi ikke skal undervurdere betydningen av. Å opplyse medlemmer som ringer og nettopp har blitt arbeidsledige om at de fortsatt kan stå som medlemmer, betyr mye. Både for dem, men også for NNNs omdømme som et seriøst fagforbund som vil våre medlemmer det aller beste, sier Wilhelmsen.

Pulsklokke

Wilhelmsen er nøye med å poengtere at apparatet på forbundskontoret skal serve de som er ute på bedriftene for å verve, enten de er tillitsvalgte eller det er andre som gjør jobben.

– Vervingsarbeidet starter mye tidligere enn i det øyeblikket den tillitsvalgte tar kontakt med en uorganisert, sier han.

Lien supplerer:
– Hvis vi klarer å gi medlemmene våre god service, så prater de kanskje om dette på arbeidsplassene og til sine kolleger. De deler de gode historiene.
– Hva gjør dere for å skolere tillitsvalgte i vervearbeid, Wilhelmsen?
– Vi kjører rene vervekurs ute på bedriftene. Etterspørselen har økt i det siste. Dessuten er jo verving en del av trinn 1-kursene. I tillegg følger vi med på hva andre LO-forbund gjør på dette feltet. Det er klart vi kan lære mye av dem.

Vervegeneralen forteller at NNN nå lanserer en fotokonkurranse hvor verving er tema. Her er det bare for alle NNN-medlemmer å sende inn sine bilder. Premien er en pulsklokke, fristen er 8. mai og bildene kan sendes til informasjonsansvarlig i NNN Bente Birkeland som har epostadresse bente.birkeland@nnn.no.

Publisert: 18. mars 2015|Kategori: Verveåret 2015|

Del:

Kommende arrangementer: