Torsdag denne uken hadde LO og NNN sitt første møte med Dagligvaretilsynet.


Dagligvaretilsynet skal bidra til effektiv bruk av samfunnets ressurser og ivaretakelse av forbrukernes interesser ved å fremme redelighet, forutsigbarhet og lojalitet i kontraktsforhold mellom næringsdrivende i dagligvarebransjen.

– Jeg ser frem til å etablere et effektivt tilsyn med et viktig oppdrag i dagligvarebransjen, og vil legge stor vekt på god dialog med aktørene i bransjen, sa Tor Erik Engebretsen i en pressemelding fra Nærings- og fiskeridepartementet i januar.

 

– Vi i NNN er veldig glad for å kunne møte tilsynet og fortelle hva vi anser som meget viktige områder og å komme med noen anbefalinger, sa leder i NNN Anne Berit Aker Hansen etter møtet.

Om Dagligvaretilsynet
Dagligvaretilsynet ble opprettet 1. januar 2021, og har kontorer sammen med Forbrukertilsynet i Porsgrunn. I statsbudsjettet for 2021 er det bevilget 6,5 millioner kroner til Tilsynet.

Dagligvaretilsynet skal håndheve lov om god handelsskikk. Formålet med loven er å redusere konfliktnivået i dagligvarebransjen gjennom å sikre ryddigere forhandlinger og mer forutsigbare avtaler mellom aktørene. Loven skal ikke svekke forhandlingsmakten til dagligvarekjedene. Tøffe forhandlinger, der kjedene legger press på leverandørene, er viktig for innovasjon og lavere priser.

Dagligvaretilsynet skal først og fremst drive veiledning og informasjonsarbeid overfor aktørene i dagligvaremarkedet. Om dette ikke fører frem kan sterkere virkemidler, som overtredelsesgebyr, tas i bruk.

Lenke til Dagligvaretilsynet. 

Deltakere i møtet: Tor Erik Granum og Mattias Gripsrud fra tilsynet 
Fra LO: Julie Lødrup, Kenneth Sandmo og Anja Gabrielsen
og fra NNN: Anne Berit Aker Hansen, Jarle Wilhelmsen, Bjørn Tore Kyllo og Lars Iver Wiig

Foto Tor Erik Engebretsen: Kine Jansen
Foto dagligvarer: Anniken C. Mohr

Hovedinnstruks Dagligvaretilsynet

Publisert: 5. mars 2021|Kategori: Forsiden|

Del:

Kommende arrangementer: