Hopp til innhold

Enighet i forhandlingene med Sjømat Norge

NNN og Sjømat Norge kom til enighet torsdag etter at de tok opp igjen forhandlingene som endte i brudd 20. mai.

Partene kom til enighet om blant annet:

 

  • Generelt tillegg 6,50
  • Økning minstelønnssats til 236,09
  • Økning matpenger til 114,-
  • Økning 1 års ansiennitet 2,-
  • Økning 5 års ansiennitet 1,-
  • Økning fagbrev 1,- til 16,-
  • Endring tekst om arbeidsklær til å inkludere mellomlag
  • Forskuttering av sykepenger m.v.
Resultatet er enstemmig anbefalt av forhandlingsutvalget.
Partene skulle egentlig til mekling, men begge parter var positive til å gjenoppta forhandlingene, og de bar også preg av løsningsorienterte parter.
– Jeg synes både vi og de måtte gi og ta, men totalt sett er vi veldig godt fornøyde med det økonomiske resultatet. Også kravet om mellomlag har vært oppe flere ganger, og vi er glade for at vi fikk det i havn denne gang, sier Tove Olsen fra forhandlingsutvalget, som nå slipper å fryse på jobb!
Resultatet sendes nå ut på uravstemning med veldig kort frist – allerede fredag 3. juli klokken 12.00.