Hopp til innhold

Regjeringen vil styrke konkurransen i dagligvarebransjen

Mandag presenterte statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth en ny tiltakspakke for å bedre konkurransen i dagligvaremarkedet. Målet er lavere matvarepriser, bedre utvalg og mer åpenhet for forbrukerne.

Tiltakene

– Økte matvarepriser merkes i lommeboka hver dag. Tøffere konkurranse kan bidra til lavere prisvekst og bedre tilbud til forbrukerne, sier statsministeren.

Tiltakene inkluderer:

  • Bedre prisinformasjon til forbrukerne
  • Bedre tilgang til butikklokaler
  • Oppdatering av lov om god handelsskikk
  • Mer åpenhet i verdikjeden

Regjeringen gir Konkurransetilsynet i oppdrag å prioritere dagligvarebransjen og styrke markedsovervåkingen. Forbrukertilsynet skal også få nye virkemidler.

På fredag møter statsministeren ledere fra NorgesGruppen, Coop, Reitan Retail, Oda, Orkla og Nortura for å diskutere tiltakene.

– Vi må ha fakta på bordet og sikre at konkurransen fungerer. Vi er åpne for å komme med flere tiltak, sier Støre.
Loven vil nå gjennomgås og oppdateres.

NNN mener:

– Dette er gode tiltak som vi støtter. Mange av tiltakene har vi spilt inn tidligere. Så må vi se på detaljene når forslagene til blant annet endringer i Lov om god handelsskikk kommer på høring», sier  Anne Berit Aker Hansen, forbundsleder i NNN.

Mer om tiltakene på Regjeringen.no