Hopp til innhold

Fornyet samarbeidsavtale mellom Norsk Mat og NNN – Nå kan også norsk sjømat merkes med «Nyt Norge»

Stiftelsen Norsk Mat/Nyt Norge og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) har nylig fornyet samarbeidsavtalen, med signering på Filetfabrikken i Nittedal. Avtalen markerer et viktig steg for å styrke norsk matproduksjon og synliggjøre verdien av norske råvarer og arbeidsplasser i mat- og drikkevareindustrien.

Sjømat

En av de store nyhetene i årets avtale er at norsk sjømat nå kan bli en egen kategori under merkeordningen «Nyt Norge». Målet er lansering våren 2026, noe som vil fremheve kvaliteten på norsk fisk og sjømat.

– Dette er en viktig avtale hvor vi sammen skal jobbe for å fremme norsk verdiskaping og arbeidsplasser i mat- og drikkevareindustrien. Kampanjer og samarbeid skal øke bevisstheten hos norske forbrukere. Hvis man velger produkter merket med Nyt Norge, støtter man opp om dette. En viktig avtale for NNNs medlemmer, sier NNNs leder Anne Berit Aker Hansen.

– Norske forbrukere er opptatt av å støtte trygge arbeidsplasser over hele landet. Og når de velger Nyt Norge er det nettopp det de gjør. Derfor er et samarbeid med NNN viktig for oss, sier Anne Mette Johnsen, adm.dir i Stiftelsen Norsk Mat.

Formålet med samarbeidet er å synliggjøre både norsk landbruks konkurransefortrinn og den samfunnsmessige betydningen av matproduksjonen i Norge, inkludert alle arbeidsplassene som skapes landet over. At fisk nå kan få merket «Nyt Norge», er nytt siden forrige avtale. Merkeordningen garanterer norske råvarer og produksjon, og skal bidra til økt selvforsyningsgrad. Forbrukere kan støtte norsk matproduksjon og beredskap ved å velge norske produkter.

Norske regler
For å bære garantien «Nyt Norge» må maten være produsert, foredlet og pakket i Norge, og råvarene må komme fra gårdsbruk som følger strenge, norske regler. Dette gjør det enkelt for forbrukere å finne norsk mat i butikken.

NNN arbeider kontinuerlig for å bedre lønns- og arbeidsvilkår for sine medlemmer, og organiserer blant annet produksjons-, vedlikeholds- og transportansatte i mat- og drikkeindustrien. Gjennom samarbeidet med Norsk Mat jobber NNN også for å sikre industrien gode rammevilkår og trygge arbeidsplasser.

Gjennom det fornyede samarbeidet mellom Norsk Mat/Nyt Norge og NNN styrkes innsatsen for norsk matproduksjon, arbeidsplasser og forbrukerbevissthet. Med sjømat som ny kategori i merkeordningen «Nyt Norge», tas det et viktig steg for å synliggjøre kvaliteten på norske råvarer og sikre at norske mattradisjoner og arbeidsplasser står sterkt også i fremtiden.

Takk til Stian Møller Kirkhus, daglig leder i Filetfabrikken AS som tok i mot oss, og hadde en flott omvisning på fabrikken.

Foto: Anne Mette Johnsen, adm.dir. i Norsk Mat og Anne Berit Aker Hansen, leder i NNN