Rapporten peker på at rekruttering er et felles ansvar for klubber, avdelinger, forbundssekretærene og organisasjonsarbeiderne. Skal vi lykkes med å øke medlemsveksten, må alle ledd i forbundet ta sin del av ansvaret – og vi må samarbeide om oppgavene.
– Der samarbeidet mellom organisasjonsarbeidere og avdelingene fungerer godt, blir det også best resultater i form av rekruttering av nye tillitsvalgte, medlemsvekst og økt synlighet. Så, da sier det seg selv at vi nå må gjøre en ekstra innsats for å få dette samarbeidet til å fungere godt alle steder, sier Kyllo.
Noen av avdelingene, som har svart på undersøkelsen fra Fafo, peker på at samarbeidet og kommunikasjonen mellom avdelingen og organisasjonsarbeiderne kan bli bedre. Kyllo understreker at vi i fellesskap skal finne gode rutiner for å få dette samarbeidet på plass, alle steder.
Hverdagen til organisasjonsarbeiderne og samarbeidet med avdelinger og klubber, må være ulikt innretta, avhengig av hvor i landet vi er. Det er stor forskjell på både geografi og bransjene i f.eks. Vestfold og Vest Finnmark. Vi skal jobbe med å videreutvikle arbeidet på et overordna nivå, men Bjørn Tore Kyllo håper at rapporten også inspirerer til mer regionale samarbeidsmøter for å finne fram til gode, lokale løsninger.
Vi går utfordrende tider i møte
Rapporten inneholder også et kapittel om medlemsutvikling og økonomi. Her viser Fafo til mye fakta om utviklingen i alle NNNs bransjer. Hvilke bransjer som vokser og hvor vi får færre ansatte. Det har vært store endringer bare siden 2015, men det er minst like mange ansatt i næringsmiddelindustrien i dag som får 10 år siden. Antaller ansatte i bransjer hvor vi har lavere organisasjonsgrad og mange arbeidsinnvandrere øker, mens i bransjer hvor NNN tradisjonelt har stått og står sterkt, er utsatt for sentralisering og nedbemanning.
For deler av fagbevegelsen, og særlig i privat sektor, møter vi på store utfordringer, blant annet knytta til språk og kulturbarrierer og arbeidsgivere som ikke er like innstilt på å samarbeide eller ønsker tariffavtale. Rapporten viser til at det er dobbelt så ressurskrevende (både tid og penger) å rekruttere et nytt medlem på disse bedriftene enn på steder hvor vi har en sterk klubb.
Fafos konklusjon
Hovedinntrykket er at ordningen fungerer godt, men kan videreutvikles, skriver Fafo i sin rapport.
Forbedringsområdene Fafo trekker fram er at samarbeidet med enkelte avdelinger kan styrkes og informasjonsflyten mellom de ulike aktørene som er involvert i rekrutteringsarbeidet kan koordineres på en bedre måte.
Det er Balder Blinkenberg, Kristine Nergaard og Åsmund Arup Seip, ved Fafo, som har gjennomført evalueringen.