Hvor blir det av loven

Jan-Egil_Arendalsuka_HKHandel og Kontor hadde invitert Jan-Egil Pedersen til å snakke om konsekvenser av kjedemakt på deres lunsjseminar på Arendalsuka fredag. Han avsluttet innlegget med å etterlyse ”Lov om god handelsskikk” nok en gang. Hva er det som skal til for at en lov kan komme på plass?

Handel og Kontor la fredag frem en rykende fersk kjøpesenterrapport, og hadde med innledere fra de ulike partiene, Virke, HK og NNN. Tema var kjøpesentermakt, kjedemakt, kjøpmanns- og ansattemakt. Jan-Egil Pedersen, leder i NNN, var invitert for å snakke om konsekvenser av kjedemakt.

NNN representerer de som arbeider i mat- og drikkeindustrien, og vi hører til stadighet om konsekvensene av makten fra kjedene, og hvor lett det er å forsvinne ut av hyllene.
Det er nå tre aktører som bestemmer hva vi skal handle i butikken. De sier at det er på vegne av forbrukerne, men det er det egentlig ikke.

Panel_Arendalsuka− Matkjedene har bygget seg opp en betydelig makt hvor de bestemmer hvilke varer som skal være tilgjengelig for forbruker.  Vi har god dialog med matkjedene om mange ting, men er dypt uenig i måten de håndterer innkjøpsmakten, sier NNNs leder.  De bestemmer hva vi skal spise gjennom sitt eierskap bakover i hele verdikjeden.  Industrien merker konsekvensene av denne makten ved at det må betale store summer for hylleplass og joint marketing.  Noe som igjen kan føre til et være eller ikke være for den enkelte bedrift, sier en oppgitt Jan-Egil Pedersen.

Distribusjon
Det er lenge siden kjedene bestemte seg for at de skulle ta over industriens egen distribusjon. Nå er det bare Tine og Ringnes igjen, Hansa Borg gav i våres opp etter at de hadde mistet hylleplass i mange butikker.
Norgesgruppen tok over distribusjonen til Hennig-Olsen Is for nærmere to år siden, Diplom-Is ønsket ikke å gi fra seg distribusjonen.  Dette har medført at man ikke finner Diplom-Is i noen av Norgesgruppens butikker (Meny, Kiwi, Eurospar, Spar, Joker). Forbrukeren får altså ikke et valg.

Jan-Egil Pedersen fortalte også om hvordan Ringes tapte plassen sin i Reitans 7-Eleven og Narvesen, hvor produkter fra Coca-Cola nå dominerer. I en artikkel på nrk.no fra juni, fortelles det om at de som driver Narvesen og 7-Eleven hadde fått forbud fra Reitan mot å selge produkter som Gul Farris og Pepsi.

Coca Cola har gitt fra seg egen distribusjon, mens Ringnes ønsket ikke å gi fra seg sin distribusjon.
− Vi finner noen Ringnes produkter nederst i hyllene, men at det er flere årsaker til at noen blir forfordelt betviler jeg ikke, sier Pedersen.

Jan-Egil_ArendalsukaHvor blir det av loven
Matkjedene er sterkt imot en lov om god handelsskikk, mens NHO, LO og industrien ser det som absolutt nødvendig at den kommer på plass.

− Jeg er overrasket over at Sylvi Listhaug ikke har fått oversendt loven til Stortinget ennå, den har hun hatt liggende ferdig i to år, hva er hindringen, det skjer ingen ting, vi må etterlyse den enda sterkere, er oppfordringen til politikerne.

NNN mener:
– «Lov om god handelsskikk» må på plass umiddelbart
– Handelstilsyn med sanksjonsmuligheter og ombudsmann
– Egendistribusjon/logistikkløsninger må være en del av Handelstilsynets mandat

Tekst/foto: NNN

Publisert: 15. august 2015|Kategori: Forsiden, Ukategorisert|

Del:

Kommende arrangementer: