Nå skal NN og NNN samarbeide!
Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund og Nyt Norge har inngått en langsiktig samarbeidsavtale.
– En viktig avtale hvor vi sammen skal jobbe for å fremme norsk verdiskaping og arbeidsplasser i mat- og drikkevareindustrien. Samarbeidet skal øke bevisstheten hos folk på hvorfor de skal velge norsk mat, og hva det betyr for Norge å ha en norsk matproduksjon. En viktig avtale for NNNs medlemmer, sier NNNs leder Jan-Egil Pedersen.Formålet med samarbeidet er å synliggjøre både norsklandbruks konkurransefortrinn og den samfunnsmessige betydningen av matproduksjonen i Norge, deriblant alle arbeidsplassene som skapes landet over.
– Mange tror Nyt Norge utelukkende skaper arbeidsplasser i landbruket, men noen må jo sørge for at melka blir til osten som står på ditt frokostbord, sier adm. dir i Matmerk, Nina Sundqvist. – Det er et krav i Nyt Norge at for å bære garantien skal maten være produsert, foredlet og pakket i Norge. Det gir arbeidsplasser i langt flere næringer enn landbruket.
Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund jobber for å bedre lønns- og arbeidsvilkår for sine vel 28 500 medlemmer, og organiserer blant annet produksjons-, vedlikeholds- og transportansatte i matindustrien. De jobber også for å sikre industrien gode rammevilkår for å sikre medlemmenes arbeidsplasser.
Nyt Norge er en merkeordning som skal gjøre det lett å finne norsk mat i butikken. For å kunne benytte merket må råvarene være norske, komme fra gårdsbruk som har dokumentert at de følger strenge, norske regler, og maten må foredles og pakkes i Norge.
Hvis spørsmål, ta kontakt med:
Nina Sundqvist, administrerende direktør Matmerk
tlf.: +47 917 85 620, epost: nina.sundqvist@matmerk.no
Jan-Egil Pedersen, forbundsleder NNN
tlf.: +47 918 79 613, epost: jan.egil.pedersen@nnn.no