Nye regler for oppfølging av sykmeldte

Sykemelding 1.7.14Fra 1. juli 2014 er regelverket endret for å gjøre sykefraværsoppfølgingen enklere og mer målrettet.

Arbeidsgivers rapporteringsplikt til NAV ved 9 uker er avviklet, og NAV skal ikke lenger sanksjonere arbeidsgivere og sykmeldere. Ordningene med oppfølgingsplaner og dialogmøter er videreført, men oppfølgingen skal i større grad tilpasses behovet i hvert enkelt tilfelle. 

Les mer om oppfølging av sykmeldte arbeidstakere. Se også sak om nye regler for oppfølging av sykmeldte fra 1. juli på regjeringen.no.

 

Om sykefraværsoppfølging

Arbeidsmiljøloven og folketrygdloven har fastsatt noen møtearenaer og tidsfrister for oppfølgingsarbeidet. Hensikten er å få innarbeidet en forpliktende oppfølgingskultur og en god dialog mellom arbeidsgiver, arbeidstaker, sykmelder og NAV.

I brosjyren «Oppfølging av sykmeldte» kan du finne en fullstendig oversikt inndelt etter både tidspunkter, roller og oppgaver. I «Sjekkliste for dialogmøte 1» kan du se hva dialogmøtene skal inneholde.

Les også menypunktene om oppfølgingsplan og dialogmøter.

For å gjøre oppfølgingsarbeidet lettere, har NAV laget en sykefraværsapp for arbeidsgivere.

 

 

 

 

 

 

Publisert: 14. august 2014|Kategori: Forsiden|

Del:

Kommende arrangementer:

Gå til toppen