Orkla vurderer utflagging – svekker sin posisjon som industriaktør i Norge

Gimsoy_Kloster_Foto_NRKI dag meddelte Orkla at de ønsker å flytte sin produksjon av Fun Light saft og Tomtegløgg fra Gimsøy Kloster i Skien til Sverige. NNNs forbundsleder er skuffet over Orklas ønsker om å flagge produksjon ut av Norge.

Jan-Egil Pedersen, leder i NNN hadde forventet mer av Orkla, og støtter de tillitsvalgte i deres uttalelse som i dag ble levert ledelsen hvor de påpeker at denne beslutningen ikke har blitt grundig nok utredet.

80 års industrihistorie
– Vi forstår at Orkla har behov for sin strategi for å utvikle konsernet videre, men det å flytte produksjonen ut av Norge, vil gjøre Orklas merkevare mindre norsk, og vil gjøre Orkla mer sårbare på sikt, som en stor norsk merkevareaktør. Ved flyttingen av produksjonen står over 80 års industrihistorie med fare for å bli borte, dette er trist sier Pedersen.

Samfunnsansvar
Orkla er en viktig samfunnsaktør og burde ta et større samfunnsansvar, Norge har økende ledighet og Orkla burde ta det til seg, og satse på å videreutvikle produksjon i Norge.  Vi forventer mer av et konsern med så store finansielle muskler. 

NNN håper at Orkla planlegger mer, og ikke mindre produksjon på norsk jord for fremtiden, og satser på at norske merkevarer skal produseres i Norge og skape flere norske arbeidsplasser.

 

Foto fra Gimsøy Kloster i Skien: Tone Lensebakken/NRK

 

Publisert: 1. februar 2016|Kategori: Forsiden, Ukategorisert|

Del:

Kommende arrangementer: