Orkla vedtok utflagging – svekker sin posisjon som industriaktør i Norge
I dag meddelte Orkla Foods Norge at de har vedtatt å flytte sin produksjon av Fun Light saft og Tomtegløgg til Sverige. NNNs leder er skuffet over Orklas vedtak om å flagge ut produksjonen.
Jan Egil Pedersen leder i NNN, hadde forventet mer av Orkla, og er svært skuffet over vedtaket.
80 års industrihistorie er nå over
– Vi forstår at Orkla har behov for en strategi for å utvikle konsernet videre, men det å flytte produksjonen ut av Norge, vil gjøre Orklas merkevare mindre norsk, og vil gjøre Orkla mer sårbar på sikt, som en stor norsk merkevareaktør. Ved flyttingen av produksjonen er over 80 års industrihistorie borte, dette er trist sier Pedersen.
Samfunnsansvar
Orkla er en viktig samfunnsaktør og burde ta et større samfunnsansvar. Norge har økende ledighet og Orkla burde ta det til seg, og satse på å videreutvikle produksjon i Norge. Vi forventer mer av et konsern med så store finansielle muskler.
– Eiere som ikke ser viktigheten av norsk verdiskapning og norske arbeidsplasser, men er mest opptatt av den siste kronen i utbyttet, er vi ikke imponert over, sier en oppgitt Jan-Egil Pedersen.
Idun fabrikker også i faresonen
I dag ble det kjent at Orkla har fattet en intensjonsbeslutning om at også Idun fabrikker i Rygge vurderes flyttet til Sverige. Dette avgjøres av styrene i Orkla Foods Norge og Orkla Foods Sverige i mai. Det er 80 ansatte på Orklas to fabrikkanlegg i Rygge.
NNN håper at Orkla planlegger mer, og ikke mindre produksjon på norsk jord for fremtiden.
Foto fra Gimsøy Kloster i Skien: Tone Lensebakken/NRK
Foto Idun produkter: NNN