Årets ølsalg har økt med 25 prosent, men både fagforeningen, NHO og bransjen selv frykter hva som venter når den «nye» normalen kommer til høsten. FrP-nestleder Listhaug vil senke norske særavgifter for å hindre handelslekkasje til Sverige.

Foto: Nestleder NNN Jarle Wilhelmsen, FrP-nestleder Sylvi Listhaug og Adm. dir. NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk

– Fra perioden april til og med juli så erfarer vi at det vi tidligere trodde var tapt salg over til Sverige, antageligvis er større enn det vi har turt å tenke, sier Lars Giil, administrerende direktør ved Hansa Borg Bryggerier.

Under et besøk av FrP-nestleder Sylvi Listhaug på bryggeriet i Sarpsborg kunne Giil fortelle at ølsalget i Norge har økt med 25 prosent hittil i år sammenlignet med fjoråret, og at økningen var enda høyere fra april til juli.

En økning som ifølge Giil, viser hvor store tap bransjen har til grensehandelen i Sverige.

– Derfor er det er viktig at norske særavgifter ikke øker. Det vil bety at arbeidsplassene blir mer usikre, forklarte direktøren ved landets største norskeide bryggeri.

Skal ta kampen for lavere avgifter
FrP-nestleder Sylvi Listhaug kan ikke love noe konkret om hva de vil gjøre med særavgiftene, men sier de skal ta kampen for lavere avgifter i forhandlingene om neste års budsjett.

– Det er ingen hemmelighet at avgifter kommer til å bli et stort tema, og at vi kommer til å gå til krig mot skyhøye, norske særavgifter på produkter som vi ser handles «all mass» over grensa, sier Listhaug.

Særavgiften på alkoholfrie drikkevarer, den såkalte sukkeravgiften, økte med over 40 prosent i 2018. Da satt Fremskrittspartiet i regjering, men ifølge Listhaug kan man stole på at det ikke skjer igjen.

– Vi har allerede reversert den økningen. Nå går vi løs på resten, og skal sørge for at avgiftsnivået går ned. Det kommer til å bli en viktig sak for oss i forhandlingene, sier Listhaug.

Listhaug sier at de i tillegg til sukkeravgiften vil se på hele spekteret av avgifter, som avgiften på emballasje og alkohol- og tobakksavgiftene. Og hun tror Norge vil tjene på å redusere avgiftene.

– Både gjennom flere arbeidsplasser og dermed flere skattebetalere. Men også at omsetningen vil gå opp fordi man selger flere produkter, selv om avgiftene på hvert enkelt produktgår ned, forklarer Listhaug.

Nestleder i NNN Jarle Wilhelmsen og klubbleder Hansa Borg Bryggerier i Sarpsborg Tor Bjørnar Nilsen.

– Vi får velge å tro på det hun sier, og at de kommer til å stå for det. Vi håper de følger opp, og at de ikke i siste time snur og finner noe annet som de kan vinne på, for det har vi sett før, sier nestleder i Norsk Nærings- og Nytelelsesmiddelforbund, Jarle Wilhelmsen.

Wilhelmsen mener det er viktig for arbeidsplassene i bransjen at de norske særavgiftene ikke økes, og dermed skaper enda større avstand mellom norske og svenske priser.

– Alle bedrifter vet at hvis du konkurrerer med andre i et marked, så er det klart at det er investeringer og innovasjon som driver selskapet fremover. Hvis det stopper opp så går det utover arbeidsplasser, sier Wilhelmsen.

Wilhelmsen og administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk, var begge til stede under besøket på Hansa Borg Bryggerier i Sarpsborg. Økningen i ølsalget var større enn de hadde sett for seg.

– Det kanskje mest slående i tallene er når man ser landet under ett, også ser du på grensehandelsfylkene, da tror jeg ikke du trenger mye mer for å se at nærhet til grensen og lavere avgifter gjør at det er der salget skjer, kommenterer Haas Brubakk.

– I tillegg tror jeg vi har vært flinke til å holde tallet veldig edruelig. Så viser tallene at vi har vært for forsiktige, og at det er mye verre enn det vi trodde, legger Wilhelmsen til.


Veldig bekymret for høsten
Selv om det har vært noen gode måneder for Lars Giil og Hansa Borg Bryggerier, er han bekymret for hvordan høsten blir.

– Da normaliserer dagligvaresalget seg, og vi er veldig spent på hva som blir den nye normalen på utelivs- og restaurantmarkedet, sier Giil, som enda ikke har opplevd mange konkurser blant kundene.

– For oss er frykten høy for at en del kunder vil gå konkurs i 2020. Nå er alle på kort sikt litt betrygget av et hyggelig sommersalg i juni og juli, men det er først når vi kommer tilbake til en normal hverdag til høsten at vi ser den reelle situasjonen på hele utelivsbransjen. Da er også dagligvareomsetning antageligvis tilbake til normalen, legger Giil til.

Teksten er gjengitt fra FriFagbevegelse, journalist Petter Pettersen